joi, 22 mai 2014

Ediția a IV-a: AVANGARDA DIN ROMÂNIA Sesiunea a VI-a: ISIDORE ISOU



Avangarda revizitată. Ediția a IV-a: AVANGARDA DIN ROMÂNIA
Avangarda Europeană în Arhiva Națională de Filme a României

Ediția a IV-a: AVANGARDA DIN ROMÂNIA
Sesiunea a VI-a: ISIDORE ISOU

Joi, 22 mai, ora 19.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, București) – sala „Jean Georgescu”

Artiști: Isidore Isou, Maurice Lemaître, Jean Cocteau, Blaise Cendrars, Gil J Wolman

Curator: Igor Mocanu
Organizator: Cinemateca Eforie – Arhiva Națională de Filme a României

Deși fără a fi primit vreo invitație oficială din partea organizatorilor, Isidore Isou se prezintă în 1951 la festivalul de film de la Cannes cu o producție cinematografică profund experimentală – adevărat manifest al filmului lettrist, cum avea să exclame critica într-un glas după aceea – având funcția precisă de a, cum am spune astăzi, pirata circuitul elitist al branșei mondiale. La premiera de la Cannes, „filmul discrepant”, cum îl numește Isou, provoacă gesturi de protest și dezaprobare, revoltă și indignare, însă primește premiul publicului pentru avangardă și un nou membru al mișcării lettriste – pe Guy Debord. Afișul fusese desenat de Jean Cocteau, iar în film apare, pe rând, pe lângă acesta și Isou însuși, Blaise Cendrars, André Maurois, Gil J Wolman, Armand Salacrou sau Rodica Valeanu. Câteva luni mai târziu, apare și Le film est déjà commencé? al lui Maurice Lemaître, Gil J Wolman lansează filmul L'Anticoncept, iar Guy Debord – Hurlements en faveur de Sade, toate trei mărturisit tributare viziunii discrepante din pelicula lui Isou. Inutil să mai spunem că neoavangardele și-l revendică într-un glas drept precursor, începând cu Nouvelle Vague (Godard) și terminând cu undergroundul american (Brakhage). Cu toate acestea, s-ar părea că proiecția de acum a filmului semnat de Isou este oarecum precoce, considerând că încă nu i-a fost tradusă opera în limba română, mai ales în comparație cu popularitatea covârșitoare de la noi a unui autor precum Guy Debord, ale cărui concepte care din jurul societății spectacolului își au originea în teoriile lui Isou și în special în Traité de bave et d'eternité, care a circulat o vreme într-o formă trunchiată, dar care a fost restaurat de curând de Arhiva Națională de Filme a Franței și remasterizat de Frédéric Acquaviva. Proiecția de la Cinemateca Română prezintă, în premieră națională, această din urmă versiune, restaurată și autorizată.

TRAITÉ DE BAVE ET D'ÉTERNITÉ
Franța, 1951, Film experimental, 120 min
R. Jean Isidore Isou
S. Isidore Isou
Asistent: Maurice Lemaître
I. Nat Saufer
Montaj: Suzanne Cabon
Muzică: Daniel Guarrigue
Sunet: Jacques Boutiron, Marcel Ormancey
Afiș: Jean Cocteau
Cu: Marcel Achard, Isidore Isou, Jean-Louis Barrault, Blanchette Brunoy, Blaise Cendrars, Jean Cocteau, Danièle Delorme, Edouard Dermithe, Daniel Gélin, André Maurois, Armand Salacrou, Rodica Valeanu, Albert J. LeGros, Bernard Blin, Colette Marchand, Gil J. Wolman, Marc'o
Producător: Marc’o, Léon Vickman

Mulțumiri speciale: Catherine Goldstein, Pip Chodorov
Copyright: Isidore Isou Estate / Catherine Goldstein
Film courtesy of Re:Voir
Mulțumiri: Diana Vidrașcu, Frederic Acquaviva, Rodica Sibleiras

Mai multe detalii:
http://igormocanu.wordpress.com/2014/05/08/isidore-isou-la-avangarda-revizitata-iv-6/
  
Igor Mocanu | art critic, curator
Curator for Allegra Nomad Gallery