vineri, 29 martie 2013

Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României, Sesiunea a V-a

  
Avangarda revizitată. Sesiunea a V-a: Abel Gance (J’Accuse!, 1938)
Avangarda Europeana (1919-1939) in Arhiva Nașională de Filme a României

Sâmbătă, 30 martie, de la 19.30 seara, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Romane (Str. Eforie Nr. 2), continuă difuzarea filmelor avangardei europene aflate în Arhiva Nationala de Filme a Romaniei cu o controversată peliculă semnată, din nou, de regizorul Abel Gance. Ce-a de-a cincea sesiune din cadrul proiectului Avangarda revizitata…, la care va invităm, este dedicata împlinirii a 75 de ani de la premiera filmului J’ACCUSE! / ACUZ! (Abel Gance, 1938).

Concept și viziune curatorială: Igor Mocanu
Organizatori: Arhiva Natională de Filme a României – Cinemateca Eforie

Cele doua versiuni ale peliculei J’Accuse! semnate de Abel Gance, lungmetrajul din 1919, în care autorul exprima o critică dură la adresa ororilor Primului Razboi Mondial, și cea din 1938, remake-ul sonor al primului, recontextualizat, de data aceasta, în contra celui de-al Doilea Razboi Mondial, trec în filmografia regizorului francez drept cele mai controversate producții atât prin mesajul pacifist implicit, cât și prin vocația inevitabil deconspirativă a discursului ideatic. Nu despre militantism ideologic e vorba în cele doua filme, o ideologie altminteri inconsecventă, cum pe bună dreptate încerca să sugereze, între alții, Charles Silver, curatorul departamentului de film de la MoMA, Abel Gance fiind atât cel care făcuse apologia lui Napoleon, cu accente vag protofasciste, dar și cel care, prin cele două versiuni ale imperativului zolist, readucea în atenția publică, în 1919 și 1938, reinscena chiar, la un nivel alegoric, evident, afacerea Dreyfus, condamnand astfel, încă o dată, jurisprudenta antisemită, observație reamintită de curând de criticul Peter Hourigan de la revista „Senses of Cinema”.

Program:  30 martie, ora 19.30

ACUZ! / J’ACCUSE!
Franța, 1938, a/n, sonor, Ficțiune, 70m
R. Abel Gance
S. Abel Gance, Steve Passeur
Producător: Abel Gance
Imagine: Roger Hubert
Montaj: Madeleine Crétolle
Decor: Henri Mahé
Cu: Victor Francen, Line Noro, Marie Lou, Jean-Max, Paul Amiot, Jean-Louis Barrault, Marcel Delaitre, René Devillers, Romuald Joubé, André Nox, Georges Rollin, Georges Saillard



* Avangarda revizitată. Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României – este un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă și cultura filmului în perioada de până la și de după naționalizarea din 1948 a producției cinematografice din România, cât și a filmelor deținute de cinematografele locale. Filme anterioare: Sesiunea I-a: LA FÊTE ESPAGNOLE (Germaine Dulac, 1919/1920), BALLET MÉCANIQUE (Fernand Léger, Dudley Murphy, 1923/1924), AU SECOURS! (Abel Gance, 1923/1924), ENTR’ACTE (René Clair, 1924), UN CHIEN ANDALOU (Luis Buñuel, 1928); Sesiunea a II-a: LA SOURIANTE MADAME BEUDET (Germaine Dulac, 1922), L’ÂGE D’OR (Luis Buñuel, 1929); Sesiunea a III-a: FIÈVRE (Louis Delluc, 1921), LA FEMME DE NULLE PART (Louis Delluc, 1921), LE SANG D’UN POÈTE (Jean Cocteau, 1930/1945); Sesiunea a IV-a: LA ROUE (Abel Gance, 1923). Urmează Sesiunea a VI-a: ATALANTA / LATALANTE (Jean Vigo, 1934).


- Comunicat  -