vineri, 25 ianuarie 2013

Unde începe și unde se termină o poveste



 Pentru Florian Doru Crihană, unul dintre cei mai incitanți și prolifici pictori-umoriști români, începutul de an la prins la Bruges, în Belgia, cu evenimentul expozițional “Bruges – o impresie satirică, Florian Doru Crihană” desfăşurat în sala de expoziţii a turnului Belfort din Grand Place.

Și cum în spatele marilor evenimente stau o mulțime de alte mici întâmplări, l-am invitat pe autor se ne povestească câte ceva despre geneza ideilor sale tematice precum și despre cum evoluează proiectele sale în timp.

“Anul 2013 a început pentru mine cu un eveniment expoziţional care va rămâne de prim rang în cariera mea: prezentarea Seriei “Bruges” în Belgia.

Am plecat în Belgia luând cu mine tot bagajul emoţional pentru că, nu ştiu cum se face, parcă evenimentul care urmează este întotdeauna cel mai important.

Seriile tematice m-au pasionat încă de la debutul meu expoziţional din 1998 când am prezentat “Bănci” la Bancorex … cred că am avut doar 8 invitaţi, atunci. În toţi aceşti ani ce au urmat, am continuat să lucrez pe serii tematice, sperând că, la un moment dat voi face ceva foarte important pentru mine, pentru Galaţi, pentru România.

După seriile “Plicuri”, “Don Quijote”, “Portrete”, “Nuduri”, “Basme”, “Omul de zăpadă”, “Veneţia”, “Titanic”, a venit “Bruges”. Oferta pentru această temă am primit-o de la prietenii mei din Kruishoutem. Am tratat-o cu puţină neîncredere, deoarece la Bruges nu cunoşteam pe nimeni. Cel mai important stimulent a fost acela că puteam să arăt seria publicului din Galaţi la Galeria de artă “N. Mantu”, ceea ce s-a şi întâmplat.

Revenit acasă la Galaţi, mi-aş fi dorit să-mi acord o săptămînă de bucurie, euforie, să savurez succesul. Dar nu, am intrat direct în starea de agitaţie pe care ţi-o dă apropierea unui nou eveniment: expoziţia anului 2013, se va desfăşura în primăvară şi se va intitula: “21 de secole şi Sfârşitul Lumii”. Lucrările din această expoziţie fac parte din colecţia domnului comandor de marină în rezervă Lucian Drăguşin. Domnul comandor mi-a solicitat anul trecut să-i realizez o serie de lucrări în care să arăt cum văd eu istoria lumii, în cele 21 de secole, precum şi Sfârşitul Lumii. Mi s-a părut o temă mai uşoară ... a fost însă atât de grea, încât am amânat vernisajul de două ori. A fost o luptă crâncenă cu mine însumi, mi se părea că intrasem într-o capcană în care partenerul meu cunoaşte foarte bine lumea în care trăim, călătorind în ultimii ani în toată lumea, în zeci de ţări. Dar iată că, la închiderea seriei se vor fi împlinit deja un an şi o lună de lucru pe această temă.”

Dar să nu ne lăsăm convinși că Seria “Bruges” are un sfârșit acum. Precum ne-a obișnuit deja, Crihană va adăuga la această colecție alte și alte lucrări, care pe viitor vor face deliciul publicului în România dar și pe alte meridiane.